***

21 Disember 2010

Mentarbiah pengikut Syiah


MUZAKARAH Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan
 Bagi Hal Ehwal Islam yang bersidang pada 3 Mei 1996 membuat penetapan umat Islam di Malaysia hanya mengikut ajaran Islam yang berasaskan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah dari segi akidah, syariah dan akhlak.
Memperakukan bahawa ajaran Islam yang lain daripada pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah bercanggah dengan hukum syarak dan undang-undang Islam, oleh yang demikian penyebaran ajaran lain daripada pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah dilarang.
Berdasarkan keputusan muzakarah itu, pastinya penyebaran ajaran Syiah di negara ini sudah disedari dan Buku Penjelasan Terhadap Fahaman Syiah terbitan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) pada 2001 yang mengulas secara terperinci mengenai ciri dan penyelewengan ajaran Syiah juga membuktikan wujudnya penyebaran ajaran itu.

Serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) terhadap kumpulan ajaran Syiah di markas kumpulan itu dalam satu operasi di sebuah rumah kedai dua tingkat di Taman Sri Gombak, Selangor, Rabu lalu, memperkukuhkan kehadiran mereka dalam kalangan masyarakat.

Dalam serbuan itu, seramai 128 orang ditahan, dengan ada antara mereka yang didapati terlalu taksub sehingga mengukir kalimah Allah di lengan, sedangkan tindakan berkenaan menyimpang daripada ajaran Islam yang melarang sebarang bentuk ukiran berupa tatu. baca seterusnya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan