***

12 Januari 2011

Kerja apa saja asal halal...

100,000 jawatan belum terisi
2011/01/12
SEREMBAN: Sebanyak 100,000 peluang pekerjaan di pelbagai bidang dalam sektor kerajaan dan swasta di seluruh negara yang ditawarkan melalui portal http://www.jobsmalaysia.gov.my/ belum terisi sehingga kini.
Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Maznah Mazlan, berkata kekosongan itu disebabkan graduan atau pencari kerja terlalu memilih dan berpendapat pekerjaan ditawarkan itu tidak menepati minat mereka. “Terdapat 39,000 majikan mengiklankan 100,000 kekosongan jawatan di tempat masing-masing di seluruh negara tetapi sambutan diterima daripada pencari kerja kurang menggalakkan. “Kebanyakan mereka menunggu iklan peluang pekerjaan lebih baik atau sesuai dengan bidang pendidikan yang diikuti sebelumnya, manakala yang lain pula mungkin belum berminat kerana mahu menyambung pelajaran ke peringkat lebih tinggi,” katanya di sini, semalam.
Beliau berkata selepas menyaksikan majlis menandatangani perjanjian persefahaman (MoU) antara Kolej East West (EWC) dan organisasi penganugerahan sijil vokasional terkenal United Kingdom, City&Guilds.
Melalui perjanjian itu, pemegang Sijil Kemahiran Mara hanya perlu menduduki peperiksaan khas City&Guilds bagi membolehkan mereka diiktiraf pada peringkat antarabangsa dan mencari pekerjaan di luar negara.
Maznah berkata, statistik pengangguran di negara ini menurun daripada 3.5 peratus pada suku tahun pertama tahun lalu kepada 3.1 peratus penghujung Disember lalu. 
** sumber Berita Harian 12 Jan 2011

Tiada ulasan:

Catat Ulasan